Zrozumienie zrównoważonych opakowań: szczegółowe spojrzenie

Estimated reading time: 6 min
Sustainable packaging

Czym jest zrównoważone opakowanie?

Opakowania nadające się do recyklingu, kompostowania i biodegradacji mogą wydawać się podobne, ale różnią się między sobą. Każdy rodzaj zrównoważonego opakowania ma inny wpływ na Twoją markę, klientów i planetę.

Według najnowszych statystyk do 2030 r. zmiany klimatyczne mogą stać się nieodwracalne. Konsumenci są tego świadomi i chętnie dostosowują swój styl życia, w tym wspierają firmy dokonujące zrównoważonych wyborów.

Wybór opakowań zrównoważonych to godna pochwały i etyczna decyzja dla każdej firmy. Jest to zgodne z podstawową zasadą ekonomiczną: dostarczaj to, czego żądają klienci. Jednak niezwykle ważne jest, aby unikać pułapek, takich jak „ekościema” i nadmierne wydatki. Aby się po tym poruszać, musisz:

  • Zrozumienie różnych terminów związanych z opakowaniami ekologicznymi
  • Rozpoznaj znaczenie tych terminów
  • Dowiedz się o zaletach różnych zrównoważonych typów opakowań

W tym artykule omówimy wszystko, co musisz wiedzieć o zrównoważonych opakowaniach.

Wyjaśnienie zrównoważonego opakowania

Zrównoważone opakowanie odnosi się do każdego projektu opakowania, który zwiększa zrównoważony rozwój. Właściwy wybór opakowania będzie miał dłuższy cykl życia. Zrównoważone materiały to rozwiązania przyjazne dla środowiska, zwykle skutkujące zmniejszeniem śladu węglowego i niższą emisją gazów cieplarnianych podczas produkcji.

Rodzaje zrównoważonych opakowań

Istnieją trzy główne typy zrównoważonych opakowań, które firmy powinny wziąć pod uwagę:

Opakowania nadające się do recyklingu

Materiały nadające się do recyklingu zapobiegają trafianiu odpadów na wysypiska śmieci, przekształcając je w nowe materiały. Jednak nie każdy proces recyklingu jest taki sam. Na przykład, choć plastik z technicznego punktu widzenia nadaje się do recyklingu, 55% odpadów z tworzyw sztucznych nadal trafia na wysypiska śmieci. Dlatego istotne jest zbadanie alternatyw.

Opakowania metalowe

Zarówno stal, jak i aluminium nadają się do nieograniczonego recyklingu, co oznacza, że ​​można je ponownie wykorzystać i wykorzystać niezliczoną ilość razy bez degradacji. Obecnie 80% wyprodukowanego metalu jest nadal w użyciu. Inne materiały, takie jak karton, można poddać recyklingowi jedynie ograniczoną liczbę razy, ale nadal oferują znaczne korzyści dla środowiska.

Opakowania kartonowe

Drzewa pochłaniają węgiel z atmosfery, a podczas zbioru do pakowania węgiel ten jest zatrzymywany przez cały okres użytkowania opakowania. Korzystanie z produktów kartonowych z certyfikatem FSC pomaga sadzić dodatkowe drzewa, pomagając w odwróceniu wylesiania i zatrzymując więcej węgla. Chociaż tektura ostatecznie ulega biodegradacji, nie zanieczyszcza oceanów ani nie gromadzi się na wysypiskach śmieci, jak plastik.

Recykling ma na celu redukcję emisji CO2 podczas produkcji:

  • Recykling aluminium pozwala zaoszczędzić 90% emisji
  • Recykling cyny pozwala zaoszczędzić 70% emisji

Recykling chroni także inne zasoby. Na przykład recykling tektury pozwala zaoszczędzić 7 000 ton wody na tonę tektury. Natomiast recykling tworzyw sztucznych generuje więcej CO2 niż użycie nowego materiału. Chociaż plastik jest niezbędny w przypadku wielu produktów, nie jest niezbędny w przypadku opakowań.

Cyna, aluminium i tektura to materiały nadające się do recyklingu, które wspierają gospodarkę o obiegu zamkniętym i przynoszą korzyści środowisku. Biotworzywa stają się również powszechne w produktach opakowaniowych, takich jak butelki aluminiowe.

Kluczowe statystyki dotyczące recyklingu

  • 48% odpadów komunalnych w UE zostało poddanych recyklingowi w 2020 r.
  • Od 2000 r. ilość odpadów trafiających na wysypiska w Europie spadła o ponad 50%.
  • Tylko osiem krajów europejskich ma współczynnik recyklingu powyżej 50%.
  • Wskaźnik recyklingu metalu w całej Europie wynosi 79%, co czyni go materiałem najczęściej poddawanym recyklingowi.
  • Każda tona stali pochodzącej z recyklingu pozwala zaoszczędzić 1,67 tony CO2.

Korzyści z recyklingu

  • Redukuje emisję dwutlenku węgla
  • Niektóre materiały, takie jak węgiel, mogą zatrzymywać węgiel na lata lub dziesięciolecia
  • Cynę i aluminium można poddawać recyklingowi w nieskończoność, wspierając gospodarkę o obiegu zamkniętym
  • Ochrona zasobów naturalnych, takich jak drewno i woda

Opakowania biodegradowalne

Jednym z głównych współczesnych wyzwań środowiskowych jest ogromna ilość odpadów trafiających na składowiska. W 2020 r. na składowiska trafiało 18% wszystkich odpadów w Europie. Aby temu zaradzić, należy wziąć pod uwagę opakowanie, które ulega biodegradacji.

Opakowania biodegradowalne powstają z naturalnych materiałów, które rozkładają się w sposób naturalny i ekologiczny. W odpowiednich warunkach mikroorganizmy rozkładają te materiały. Ponieważ produkty biodegradowalne z biegiem czasu ulegają degradacji, nie zatykają wysypisk śmieci i pomagają ograniczyć wytwarzanie odpadów. Dodatkowo oszczędzają energię i olej podczas produkcji.

Produkty biodegradowalne powodują również niższy poziom zanieczyszczeń. Wiele z tych materiałów rozkłada się na nietoksyczne składniki, redukując zanieczyszczenie wody i powietrza.

Przy wyborze opakowania biodegradowalnego należy jednak wziąć pod uwagę kilka kwestii:

  • Materiały biodegradowalne mogą rozkładać się tylko w określonych warunkach, takich jak określone temperatury lub środki chemiczne. Pozostawione na wysypisku śmieci mogą pozostawić po sobie drobne kawałki plastiku.
  • Termin „biodegradowalny” jest szeroki i może odnosić się do różnych produktów, z których niektóre są bardziej przyjazne dla środowiska niż inne.
  • Czas rozkładu opakowań biodegradowalnych jest bardzo zróżnicowany, od tygodni do kilkudziesięciu lat, w zależności od materiału i warunków.

Mimo tych punktów opakowania biodegradowalne pozostają dla firm opcją przyjazną środowisku, a korzyści przewyższają wady.

Czym są biotworzywa?

Bioplasty są produkowane z substancji biologicznych, a nie z ropy naftowej. Tworzywo sztuczne uważa się za biodegradowalne, jeśli może rozpuścić się w wodzie, biomasie lub dwutlenku węgla w określonym czasie. Biodegradowalność materiału zależy od jego składu, procesu produkcyjnego i opcji obróbki.

Kwas polimlekowy (PLA) jest powszechnie stosowanym bioplastikiem ze względu na łatwość przetwarzania. W branży opakowań PLA jest często używany do okienek na opakowaniach słodyczy lub żywności. Opakowania PLA nadają się również do kompostowania w warunkach przemysłowych i po zniszczeniu nie wydzielają toksycznych dymów. Produkty z biodegradowalnych tworzyw sztucznych generują średnio o 68% mniej gazów cieplarnianych w porównaniu do produktów na bazie ropy naftowej.

Wskazane jest skontaktowanie się z dostawcami zajmującymi się sprzedażą opakowań biodegradowalnych, aby dowiedzieć się o materiałach i czasie ich rozkładu, aby upewnić się, że są odpowiednie dla Twojej marki.

Statystyki biodegradacji

  • Zapotrzebowanie na biodegradowalne tworzywa sztuczne rosło szacunkowo o 9% rocznie w latach 2018–2023.
  • Oczekuje się, że do 2025 r. wartość przemysłu biotworzyw będzie warta 27,9 miliarda dolarów.
  • Do 2030 r. biotworzywa będą stanowić 10% całkowitego zużycia tworzyw sztucznych.
  • Sektor opakowań sztywnych napędza światowy popyt na biotworzywa, stanowiąc 57% produkcji.
  • Przewiduje się, że PLA osiągnie najwyższą stopę wzrostu przychodów w latach 2020–2027.

Zalety materiałów biodegradowalnych

  • Produkty biodegradowalne rozkładają się i nie gromadzą się na wysypiskach śmieci ani nie zanieczyszczają oceanów.
  • Prowadzą do mniejszej produkcji odpadów i niższej emisji gazów cieplarnianych.
  • Korzystanie z produktów ulegających biodegradacji zwiększa oszczędność paliwa, ponieważ proces produkcji wymaga mniej energii.
  • Wiele materiałów biodegradowalnych nadaje się również do kompostowania.

Zrozumienie Greenwashingu

Ekologiczne pranie to praktyka, podczas której marki reklamują się jako przyjazne dla środowiska, nie wywierając żadnego rzeczywistego, znaczącego lub mierzalnego wpływu na środowisko. Stanowi to problem w branży opakowań, gdzie wiele organizacji błędnie etykietuje lub sprzedaje swoje opakowania jako:

  • Zrównoważony
  • Zielony
  • Przyjazny dla środowiska
  • Kompostowalny
  • Ulegający degradacji
  • Nadaje się do recyklingu

Aby zwalczać greenwashing, rządy wprowadziły oficjalne certyfikaty dotyczące zrównoważonych opakowań. Na przykład certyfikowane opakowanie nadające się do kompostowania będzie oznaczone określonym symbolem (np. symbolem sadzonki).

Jeśli nie masz pewności, czy produkt nadaje się do kompostowania, skontaktuj się ze swoim dostawcą lub skorzystaj z oficjalnej bazy danych organizacji takich jak Din Certco i OK Compost. Oficjalna certyfikacja to jedyny sposób, aby zapewnić, że opakowanie jest rzeczywiście „przyjazne dla środowiska” i „zrównoważone”.

Wskazówki dotyczące wyboru odpowiedniego, ekologicznego opakowania

Wybierz produkty certyfikowane Bez względu na to, czy wybierasz opakowania z cyny, aluminium, kartonu czy papieru rzemieślniczego, upewnij się, że produkty te posiadają oficjalny certyfikat. Certyfikat ten potwierdzi, że nadają się one do recyklingu, kompostowania lub biodegradacji. W razie wątpliwości skontaktuj się ze swoim dostawcą w celu sprawdzenia certyfikatu.

Pomyśl nie tylko o materiałach Dążąc do zrównoważonego rozwoju, weź pod uwagę więcej niż tylko materiały opakowaniowe. Zbadaj dostawców, aby upewnić się, że rzeczywiście angażują się w ochronę środowiska i mogą zaoferować partnerstwo, z którego możesz być dumny.

Nie daj się zwieść niskim kosztom Chociaż dostępne są niedrogie, zrównoważone opakowania, mogą one nie być najlepszą opcją dla Twojej marki lub klientów. Większe inwestycje w wysokiej jakości zrównoważone opakowania mogą wykazać zaangażowanie Twojej marki w bardziej ekologiczną przyszłość.

Dowiedz się więcej

Mamy nadzieję, że ten artykuł okazał się dla Ciebie informacyjny. W Tinware Direct staramy się zapewnić najlepszy wybór ekologicznych opakowań dla Twojej marki. Szukasz idealnego opakowania dla swoich produktów? Skontaktuj się z nami, a chętnie Ci pomożemy.

Często zadawane pytania

Co to jest zrównoważone opakowanie? Zrównoważone opakowanie odnosi się do każdego materiału opakowaniowego, który jest przyjazny dla środowiska i wspiera gospodarkę o obiegu zamkniętym. Zwykle oznacza to, że nadaje się do recyklingu, ponownego użycia lub biodegradacji.

Czy opakowania szklane są zrównoważone? Opakowania szklane są ogólnie uważane za zrównoważone. Jednak jego waga może zwiększyć emisję dwutlenku węgla podczas transportu.

O ile droższe są opakowania zrównoważone? Chociaż 43% marek niepokoi się kosztami zrównoważonych opakowań, nie zawsze są one droższe. W dłuższej perspektywie może to zaoszczędzić pieniądze. W krótkim okresie możesz obniżyć koszty, znajdując odpowiedniego dostawcę.

Jak opakowania mogą być bardziej zrównoważone? Aby Twoje opakowanie było bardziej zrównoważone, skoncentruj się na lżejszych materiałach, konstrukcjach z jednego materiału i wydajnych procesach produkcyjnych. Unikaj marnowania materiałów, wybierając odpowiedni materiał dla każdego produktu.

W jaki sposób zrównoważone opakowanie pomaga środowisku? Zrównoważone opakowanie pomaga środowisku poprzez:

  • Ograniczenie ilości odpadów na składowiskach
  • Obniżenie emisji dwutlenku węgla w całym łańcuchu dostaw
  • Wspieranie modelu gospodarczego o obiegu zamkniętym, w którym marnuje się minimalną ilość materiałów


    Może Ci się spodobać View all

    Sustainable packaging

    Zrozumienie zrównoważonych opakowań: szczegółowe spojrzenie

    Odkryj wszystko, co musisz wiedzieć o różnych rodzajach zrównoważonych opakowań.

    Image of hand pushing plastic packaging away

    Przejście z opakowań plastikowych na ekologiczne: przewodnik w pięciu krokach

    Odkryj podstawowe kroki, które pozwolą Ci wyeliminować opakowania plastikowe z Twojej działalności biznesowej i zastosuj przyjazne dla środowiska alternatywy w zakresie opakowań.

    Forest with sustainable packaging images

    Ekologiczne opakowania kluczowe dla firm FMCG

    Ponieważ marki mają trudności z osiągnięciem swoich celów w zakresie zrównoważonego rozwoju, nacisk na odpowiednie opakowania przez firmy FMCG staje się coraz bardziej widoczny.